SPOTKANIE NAUCZYCIELI W

ISTAMBULE  W TURCJI  22.04 –26.04.2019

W RAMACH PROJEKTU ERASMUS +

„Z TECHNOLOGIĄ ZA PAN BRAT”

 

            W dniach 22-26.04. 2019 r. odbyło się  ostatnie już spotkanie   w ramach projektu Erasmus+. Miejscem spotkania był Istambuł. Wzięło w nim udział 11 nauczycieli z  Bułgarii, Włoch,  Polski i Danii oraz 10 nauczycieli z Turcji.

Szkoła turecka, która była gospodarzem spotkania, jest szkołą podstawową, położoną w centrum tego 16 milionowego miasta. Uczy się w niej około 1600 uczniów na dwie zmiany, ponieważ budynek szkoły nie jest w stanie pomieścić wszystkich uczniów na raz.

Pierwszy dzień naszego spotkania to 23 kwietnia, Nisan – turecki Dzień Dziecka. Dla uczczenia tego święta dzieci pod kierunkiem nauczycieli przygotowali  tańce i piosenki. Byliśmy pod wrażeniem dobrego przygotowania i pięknych strojów. Jednak Nisan to nie tylko dzień dziecka, to również święto niepodległości, którego ważnym elementem jest flaga.  Tutejszy Dzień Dziecka to nie tylko czysta zabawa, ale wzbogacona o odniesienie do miejsca, gdzie dzieci rosną i którego są przyszłością.  To podkreślenie, jak ważna dla Turcji jest edukacja.

Ważnym elementem tej edukacji jest duma narodowa, ale jednocześnie szkoła jest bardzo otwarta na inne kultury i współpracę międzynarodową. Projekty UE są w niej priorytetem. To samo można powiedzieć o władzach  oświatowych i przedstawicielach samorządu, z którymi uczestnicy spotkania mieli okazję się spotkać.

 

Pogoda sprzyjała zwiedzaniu, więc pomimo krótkiego pobytu, udało nam się sporo  zobaczyć :

  1. Pałac Dolmabahcze, pierwszy pałac wybudowany w stylu europejskim przez sułtana Abdulmecida. Służył jako centrum administracyjne imperium osmańskiego 1853-1922. Po powstaniu Republiki Tureckiej oddany do dyspozycji Attaturka, który w tym pałacu zakończył swoje życie.
  2. Rejs statkiem po cieśninie Bosfor, łączącej Morze Czarne z Morzem Marmara i oddzielającą azjatycką część Istambułu od europejskiej.
  3. Grand Bazaar  – Wielki Bazar jest  jednym z największych obiektów handlowych tego typu w Turcji. Bazar zajmuje powierzchnię 30 hektarów, ma 61 ulic z około 3500 sklepikami, 22 bramy, restauracje i kawiarnie, dwa meczety i cztery fontanny. Sprzedaje się tu między innymi przyprawy, biżuterię, wyroby garncarskie oraz dywany. Można się zgubić!
  4. Wieżę Galata, czyli Wieżę Chrystusa z której rozciąga się wspaniały widok na całe miasto. Została zbudowana w 1384 r. jako część fortyfikacji.
  5. Muzeum Galata Mevlevi, w którym można obejrzeć wirujące pokazy derwiszów, muzułmańskich zakonników (zakon powstał w XIII w a inspiracja była mistyczna poezja Rumiego), ale niestety tylko w weekendy.
  6. Hagia Sophia, pierwotnie najwyższa rangą świątynia Cesarstwa Bizantyjskiego, miejsce koronacji cesarzy. Po zdobyciu Konstantynopola przez Turków w

1453 r. zamieniona na meczet. Obecnie znajduje się w niej muzeum.

  1.  Pałac Topkapi, rezydencja sułtanów od 1453 r.
  2. Błękitny meczet, wybudowany w XVII w. Przez sułtana Ahmeda I, którego ambicją było stworzenie wspanialszej budowli niż Hagia Sophia
  3. Plac Taksim, uważany za serce nowoczesnego Stambułu; mieści się tu Pomnik Republiki

W czasie spotkania nauczyciele podsumowali dwa lata projektu, omówili stronę internetową projektu i przedyskutowali odpowiedzi na pytania do raportu końcowego.

Na spotkaniu panowała bardzo przyjazna atmosfera a gospodarze byli bardzo gościnni, częstując nas różnymi tradycyjnymi smakołykami.

Niestety, było to ostatnie spotkanie projektowe, być może nie zobaczymy się już nigdy, ale wspólna praca, doświadczenia i wspomnienia zostaną na zawsze.

Opracowała: Anna Nowaczyk