Pomimo, że nasz  międzynarodowy projekt  „Wielowyznaniowe oblicze Europy”  został zakończony, z niektórymi szkołami mamy nadal kontakt.  Ostatnio, gościliśmy  4 nauczycieli i 8 uczniów ze szkoły Accent Praktijkonderwijs z Nijkerk z Holandii. Kiedy odbieraliśmy naszych gości z poznańskiego dworca  rano we wtorek,  było po nich widać zmęczenie po całonocnej  podróży pociągiem, ale  wszyscy  ochoczo podążyli do naszej szkoły.

Po krótkim odpoczynku i posiłku nasi goście   zostali oprowadzeni po szkole przez uczniów. Mięli również okazję spotkać się z księdzem dyrektorem i zajrzeć do klas. Przy okazji rozwiązali quiz wiedzy o Polsce, a następnie w sali gimnastycznej uczyli się tańczyć  poloneza.

Bardzo podobało się Holendrom przedstawienie, przygotowane przez klasę 3b a także krótki koncert naszego zespołu muzycznego pod kierunkiem Marty Gołkowskiej. A najwięcej radości sprawiło wspólne śpiewanie ludowej piosenki „W zielonym gaju”. Sprawiło to naszym gościom trochę problemów, ale refren po kilku próbach został opanowany. Następnym wspólnym zajęciem było projektowanie i malowanie polsko-holenderskich symbolów na koszulkach.

Z elementami naszej kultury mieli goście okazję się zapoznać podczas całodziennej wycieczki do Soplicowa filmowego, gdzie oprócz scenerii z filmu „Pan Tadeusz”, obejrzeliśmy pokaz tresury ptaków drapieżnych, zaznajomiliśmy się z innymi zwierzętami, tresowanymi na potrzeby filmów a także jedliśmy pierogi własnoręcznie przez nas przygotowane. Uczniowie spróbowali też swoich sił w prowadzeniu drezyny.

Podczas wizyty pokazaliśmy Holendrom najważniejsze zabytki naszego miasta –  katedrę i Stary Rynek , a dotarliśmy tam specjalnie wynajętym tramwajem. Wspólnie zwiedziliśmy także Fort VII a w południe, obejrzeliśmy koziołki na ratuszu i wysłuchaliśmy hejnału.

Najważniejsze jednak było spotkanie i przebywanie ze sobą  młodych ludzi z dwóch różnych krajów. Przebywanie w polskich domach, próbowanie naszych potraw i , pomimo trudności komunikacyjnych, zawieranie przyjaźni. Wspólna gra w kręgle czy zwiedzanie stadionu. Holendrzy byli zachwyceni naszym miastem i naszą gościnnością. W maju nasi uczniowie i nauczyciele pojadą z rewizytą.