W dniach 11-17.03. 2018 odbyło się  spotkanie nauczycieli i uczniów w ramach projektu Erasmus+. Miejscem spotkania była stolica Danii, Kopenhaga. Wzięło w nim udział 12 nauczycieli z  Bułgarii, Włoch, Turcji i Polski oraz 10 nauczycieli z Danii.

Szkoła Bulowsvej jest szkołą, położoną w centrum Kopenhagi. Składa się z kilku budynków, w którym uczy się około 800 uczniów na poziomie szkoły podstawowej i średniej. Zatrudnia około 70 nauczycieli. System edukacji w Danii różni się znacznie od polskiego. Szkoła duńska stawia na kształcenie umiejętności pracy w grupie, rozwój komunikacji i umiejętności praktycznych. Dzieci  uczą się szyć, gotować, uczą się też obróbki drewna i metalu. Szkoła ma dobre zaplecze sportowe, trzy sale gimnastyczne bardzo dobrze wyposażone. Uczniowie korzystają często z technologii informatycznej np. uczą się montować filmy, robią projekty, które drukują w drukarce 3D.

Szkoła jest bardzo otwarta na inne kultury i współpracę międzynarodową.

W czasie spotkania :

– Nauczyciele i uczniowie zostali oprowadzeni po szkole przez uczniów.

– Uczniowie ze wszystkich szkół partnerskich pokazali, przygotowane przez siebie prezentacje tradycji narodowych.

– Uczniowie i nauczyciele z Danii pokazali nam tradycyjną zabawę, związaną ze świętem Fastelavn, obchodzone 7 tygodni przed Wielkanocą. Zabawa, zwana „kot w beczce”, polega na zawieszeniu drewnianej beczki, która zawiera cukierki i łakocie. Zadaniem dzieci jest rozbicie tej beczki przez uderzanie jej kijem. Osoba, której się to uda zostaje kocim królem lub kocią królową. W XVII w. w beczce rzeczywiście umieszczano czarnego kota, ponieważ wierzono, ze przynosi nieszczęście. Współcześnie na beczce jest tylko jego wizerunek.

– Uczniowie zaprezentowali krótkie filmiki o problemach związanych z używaniem portali społecznościowych, przygotowane przez nich w grupach międzynarodowych. (produkt końcowy dwudniowych warsztatów)

– Ustalono, że Dania będzie odpowiedzialna za umieszczanie materiałów projektowych na stronie internetowej.

– Omówione zostało następne spotkanie w Polsce (każda szkoła ma za zadanie przygotować dwie lekcje z matematyki lub innych nauk ścisłych i zaprezentować na spotkaniu wraz z warsztatami dla uczniów). Nauczyciel matematyki w Polsce przeprowadzi lekcję z użyciem narzędzi IT oraz jest odpowiedzialny za zorganizowanie warsztatów dla grupy projektowej.

– Nauczyciele ułożyli wspólną ankietę ewaluacyjną sprawdzającą wiedzę o krajach partnerskich

 

 

Pomimo bardzo brzydkiej pogody, udało nam się zobaczyć :

  1. Syrenkę – najbardziej rozpoznawalny symbol Kopenhagi
  2. Stare miasto i wejście na wieżę najstarszego obserwatorium
  3. Królewski teatr duński z posągami Ludwiga Holberga, twórcą literackiego języka duńskiego i Adama Oehlenschlagera, prekursora duńskiego romantyzmu i autora duńskiego hymnu narodowego.
  4. Dzielnicę Norrebro z zabytkowym cmentarzem z 1760 roku, na którym są pochowani Hans Christian Andersen i duński, filozof, poeta i teolog, Soren Kirkegaard oraz Niels Bohr, duński fizyk, laureat nagrody Nobla.
  5. Odwiedziliśmy Narodowe Akwarium Danii, największy i najnowocześniejszy obiekt tego typu w Europie Północnej. Podczas przejścia długim szklanym korytarzem można się przenieść pod wodę i mieć wrażenie, jakby się naprawdę pływało wśród zwierząt.
  6. Uczestniczyliśmy w wieczorze duńskim zorganizowanym przez gospodarzy, podczas którego mogliśmy spróbować tradycyjnych duńskich potraw.

 

Na spotkaniu panowała bardzo przyjazna atmosfera, zarówno dzieci, jak i nauczyciele podkreślali wyjątkową gościnność gospodarzy.

 

 

Opracował: Anna Nowaczyk